بهترین زمان برای ورزش

چه هنگام از روز برای ورزش کردن مناسبتر است؟

0 ۲۶
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کاهش وزن، رشد عضله، تناسب‌اندام و سلامتی به‌واسطه انجام تمرینات ورزشی و پیروی از یک رژیم سالم غذایی قابل‌دستیابی است.

به نظر شما تفاوتی بین ساعت تمرین در طی روز و نتایج به‌دست‌آمده وجود دارد؟

شاید بتوان گفت این پرسش یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در بین محققان، کارشناسان و ورزشکاران از گذشته تا به امروز است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرین در ساعات مختلف نمی‌تواند نتایج یکسانی به همراه داشته باشد.

تمرین صبحگاهی می‌تواند کالری بیشتری در مقایسه با تمرینات عصرانه بسوزاند و سریع‌تر بدن را وارد فاز چربی سوزی کند؛ از طرفی قدرت و توان در تمرین عصرانه بیشتر از هرزمانی از طی روز است. این تفاوت نشان می‌دهد که بهترین زمان نمی‌تواند تنها به یک ساعت خاص در طی روز محدود شود باید دید از تمرینات ورزشی چه اهدافی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم بهترین ساعت را برای انجام دادن آن انتخاب کنیم.

ساعت بیولوژیکی

طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده زمانی که بدن در بالاترین دمای خود قرار دارد، بهترین زمان برای کسب بهترین نتایج است.

در این ساعات تمایل به ثبت رکورد و جابه‌جا کردن آن از هرزمانی بیشتر می‌شود چون با داشتن بالاترین میزان تمرکز دستیابی به نهایت قدرت و استقامت راحت‌تر خواهد بود علاوه بر این به دلیل افزایش دمای بدن احتمال بروز هرگونه آسیب‌دیدگی در این زمان به حداقل‌ترین میزان ممکن می‌رسد که خود دلیل دیگری برای انجام تمرینات قدرتی در این ساعت از روز است.

اگر تابه‌حال تجربه انجام تمرینات قدرتی در ساعات اولیه صبح را داشته باشید راحت‌تر این نکته را درک می‌کنید که چرا در این زمان از قدرت و تمرکز کافی برخوردار نیستید. برای بیشتر افراد این زمان طلایی بین ساعت 4 الی 6 بعدازظهر و گاهی تا ساعت 7 نیز ادامه می‌یابد.

سحرخیزی و قدرت کنترل

تحقیقات نشان داده است که تمرینات هوازی به‌ویژه دویدن در ساعات ابتدایی روز و بلافاصله بعد از بیدار شدن مزایای متعددی دارد که در هیچ زمانی از روز قابل‌دستیابی نیست یکی از این مزایا قدرت چربی سوز است. بعد از یک خواب شبانه عمیق بدن ذخایر گلیکوژن عضلات و کبد را سوزانده و به حداقل‌ترین سطح از انرژی رسیده که در این شرایط بدن جایگزینی برای تأمین انرژی موردنیاز خود نداشته و دست به دامن منابع چربی می‌شود.

فرایند تأمین انرژی از گلیکوژن بی‌هوازی بوده (بدون حضور اکسیژن) و فرآیند تأمین انرژی از چربی نیازمند اکسیژن است. انجام تمرینات هوازی بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب و پیش از صرف صبحانه می‌تواند شرایط لازم برای تأمین انرژی موردنیاز از ذخایر چربی انباشته‌شده را در اختیار بدن قرار دهد.

تمرینات صبحگاهی به ما قدرت کنترل بیشتری می‌دهند. بعد از بیدار شدن از خواب آماده هستید بدون هیچ دردسری تمرینات صبحگاهی را انجام دهید و بعدازآن کنترل کامل امور روزمره را در دست بگیرید. در غیراینصورت مشغله کاری، وظایف روزمره اعم از خرید، پخت‌وپز و یا نگه‌داری از کودکان باعث می‌شود تا از انجام تمرینات ورزشی و پیروی از رژیم غذایی روزانه خود غافل شویم.

گوش دادن به صدای بدن

دستیابی به تعادل در زندگی شخصی و انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به یک شیوه زندگی سالم و فعال ختم شود
بعضی از افراد ساعات اولیه روز را به انجام تمرینات ورزشی اختصاص می‌دهند تا بقیه روز را باقدرت و تمرکز بیشتری تحت کنترل خود بگیرند و گروهی دیگر تمرینات عصرانه را یک فرصت بزرگ برای رهایی از خستگی یک روز کاری شلوغ می‌بینند.

تمرینات شبانه هم مزایای خاص خودش را دارد و این زمان بهترین فرصت برای رهایی از پرخوری شبانه و جایگزین کردن آن با تمرینات مختلف در جهت سوزاندن هرچه بیشتر کالری و دست‌یابی به تناسب‌اندام می‌تواند باشد.

برای دستیابی به نهایت چربی سوزی در تمرین مقاله چربی سوزی در خانه! [فقط حرفه ای ها بخوانند] را از دست ندهید!
انجام تمرینات در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌تواند به کیفیت خواب شبانه بی افزاید. نداشتن خواب شبانه باکیفیت می‌تواند در عملکرد روزانه اختلال ایجاد کرده و میزان بهره‌وری را بشدت کاهش دهد.

این شیوه تضمین می‌کند که تمرینات ورزشی باهدف افزایش کارایی و کاهش استرس در انجام امور روزمره به کار گرفته شوند.

مطابق با رویداد

عامل دیگر تعیین‌کننده بهترین زمان برای تمرین می‌تواند به یک رویداد خاص وابسته باشد. در این حالت اهداف هستند که زمان و شرایط تمرین را تعیین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر هدف شما شرکت در مسابقه دو ماراتن باشد، اختصاص تمرین در ساعات اولیه صبح بهترین راهکار برای موفقیت در این رویداد است. دلیل آن‌هم واضح است، تمام مسابقات ماراتن در اوایل صبح زمانی که هوا در خنک‌ترین دما قرار دارد برگزار می‌شود ولی در عوض بسیاری از مسابقات گروهی اعم از بسکتبال، والیبال و فوتبال در اواخر ساعات روز و اوایل شب برگزار می‌شوند.

اگر برای یک رقابت مهم در حال آماده‌سازی هستید و نمی‌دانید چه زمانی برای شما مناسب است، فقط کافی است تمرینات آماده‌سازی را در ساعات اولیه صبح انجام دهید و در صورت نیاز تمرینات قدرتی (تمرین با وزنه) را در ساعات پایانی روز بکار بگیرید.

تعیین زمان تمرین

بیشتر توصیه‌های پیشنهادی برای تمرین کردن بر اساس دانسته‌های ما از ریتم شبانه‌روز بدن حاصل می‌شود. این چرخه، عملکرد فیزیولوژیکی ما از قبیل دمای بدن، سرعت متابولیسم، ضربان قلب، فشارخون و هوشیاری ما را تعیین می‌کند.

هر انسانی بر روی کره خاکی توانایی دستیابی به بالاترین میزان عملکرد مطابق با چرخه روزانه را داراست. دستیابی به این هدف نیازمند پیروی از یک برنامه‌ریزی مشخص و ممارست است.

بیدار شدن از خواب و سحرخیزی در هفته‌های آغازین می‌تواند تا حد زیادی دشوار باشد ولی زمانی نمی‌برد که بدن به این شرایط جدید عادت کند. تعیین یک‌زمان مشخص در طی روز و پایبندی به آن در طول هفته، ماه و سال می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت شما باشد.

این‌که چه ساعتی از روز تمرین می‌کنید اهمیت چندانی ندارد، مهم‌ترین عامل برای کسب موفقیت پیروی از یک شیوه مشخص برای انجام هر کاری است خواه این امر ورزش کردن، درس خواندن یا کار کردن باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.