تا اطلاع ثانوی تعطیل شد!

کرونا علت تعطیلی باشگاه های بدنسازی کل کشور

0 ۴۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه

هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و صدور اطلاعیه ستاد مقابله با کرونا تمام اماکن و باشگاه‌های ورزشی در سراسر کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد.

برای مقابله با این بیماری ماندن در قرنطینه خانگی مؤثرترین روش از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام‌شده است. هم‌زمانی تعطیلات سال نو با موج کرونا و تعطیلی طولانی‌مدت باشگاه‌های ورزشی باعث شد تا شیوه تمرین در خانه پس از مدت‌ها نادیده گرفته شدن مجدداً موردتوجه بسیاری از افراد قرار بگیرد.

گروه علم و عضله به‌عنوان یک منبع تخصصی در دسترس با ارائه سری مقالات تمرین در خانه در هر سه سطح حرفه‌ای، متوسط و مبتدی کوشیده است تا با کمترین تجهیزات، شمارا به چالش تمرینات خانگی دعوت کند.

لوازم و تجهیزات بدنسازیتمرین در خانه!

برنامه تمرین در خانه هم می‌تواند به‌اندازه کافی سخت و سنگین باشد اگر بتوانید از تمرینات ترکیبی بر پایه سیستم‌های پرفشار در کنار زمان‌های استراحت کوتاه مابین ست‌ها استفاده کنید به‌راحتی قادر خواهید بود دم عضلانی و ضربان قلب حداکثری را در یک‌زمان تجربه کنید.

برای شروع به تجهیزات حداقلی اعم از یک جفت دمبل، کش بدن‌سازی، میله بارفیکس، طناب ورزشی، زیرانداز و از همه مهم‌تر به وزن بدن نیاز خواهید داشت.

اگر به یک یا چند وسیله لازم برای انجام تمرینات دسترسی ندارید زمان آن رسیده تا با اندکی سرمایه‌گذاری به فکر تجهیز باشگاه خانگی خود باشید، چون با شرایط فعلی حتی در صورت بازگشایی باشگاه‌های ورزشی تا مدتی نمی‌توانید به آن مراجعه کنید پس برای شروع حداقلی خرید یک جفت دمبل و یک کش بدن‌سازی را در دستور کار خود قرار دهید.

در ادامه مقالات این شماره به معرفی و بررسی تجهیزات ورزشی خانگی می‌پردازیم تا بتوانید با دقت بیشتر و علم کافی اقدام به خرید کنید و از پرداخت هزینه اضافی برای تجهیزات بی‌مصرف جلوگیری کنید.

اگر ساکن شهری هستید که هوای گرمی دارد توصیه ما انجام تمرینات در حیاط یا در تراس منزل است. تمرین در محیط باز و زیر نور آفتاب فوایدی را به همراه دارد که به‌هیچ‌وجه در محیط منزل دست‌یافتنی نیست؛ اما برای تمرین در محیط منزل، اتاق یا فضایی را انتخاب کنید که بتوانید پنجره‌ها را بازکنید تا جریان ثابتی از هوا در حال رفت‌وآمد باشد. استفاده از موزیک‌های ورزشی دلخواه می‌تواند به ارتقاء انگیزه و حس تمرین کمک کند.

چه تمرینی؟

اگر تا به امروز تجربه انجام هیچ‌گونه فعالیت ورزشی چه در باشگاه و چه در خانه را نداشته‌اید توصیه ما برای شروع تمرینات خانگی ساده اما مؤثر است؛ اما اگر پیش‌ازاین تمرینات بدن‌سازی را به‌صورت جدی دنبال می‌کردید و در منزل تجهیزات زیادی برای انجام تمرینات را در اختیاردارید، باید به شما تبریک بگوییم چون شما امروز یکی از خوشبخت‌ترین بدن‌سازان بر روی کره زمین هستید.

تجهیزات و لوازم بدنسازیاما اگر به اندک تجهیزاتی همچون یک جفت دمبل و کش بدن‌سازی هم دسترسی داشته باشید یا حتی قصد خرید تجهیزات و لوازم بدن سازی را داشته باشید می‌توانید یکی از حرفه‌ای‌ترین برنامه‌های تمرینی را در خانه اجرا و از مزایای آن بهره‌مند شوید. برنامه‌های تمرینی پیش رو را به 3 دسته مختلف تقسیم‌بندی کرده‌ایم که هریک از این برنامه‌ها با تجهیزات خاصی قابل‌اجراست. این برنامه‌های تمرینی برای بانوان هم قابل‌اجرا بوده ولی در همین شماره 3 برنامه تمرینی ویژه در بخش آخر برای بانوان طراحی و ارائه‌شده است.

“برنامه تمرین کلاسیک با دمبل در خانه” این برنامه بر پایه اجرا حرکات ترکیبی با به‌کارگیری تعداد زیادی از گروه‌های عضلانی در یک‌زمان ب‌رنامه ریزی شده است. از مزیت‌های این برنامه می‌توان به ایجاد هماهنگی عصب و عضله، به‌کارگیری سیستم قلبی و افزایش هماهنگی اشاره کرد که تجربه تمامی این چالش‌ها در یک جلسه و با یک جفت دمبل امکان‌پذیر است.

چربی سوزی در خانه“چربی سوزی در خانه! [فقط حرفه ای ها بخوانند]” بر پایه تمرینات مقاومتی و ایزوکنتیک طراحی‌شده است ولی با این تفاوت که سیستم‌های پیشرفته بکار رفته در این برنامه فشار تمرینی را تا حدی افزایش می‌دهد که تنها بدن‌سازان پیشرفته قادرند از آن جان سالم به درببرند. برای اجرای این برنامه به تجهیزات مختلفی اعم از کش بدن‌سازی، دمبل، کتل بل و وزن بدن نیاز خواهید داشت.

21 روز تمرین در خانه“راهنمای کامل 21 روز تمرین در خانه” بر پایه تمرینات مقاومتی طراحی‌شده است. اساس این برنامه استفاده از تجهیزات مختلف جهت اعمال فشار در یک جلسه تمرینی است. این برنامه با استفاده از تجهیزات مختلفی اعم از دمبل، هالتر، نیمکت، کش بدن‌سازی و بارفیکس قابل‌اجرا بوده و ازاین‌رو بی‌شباهت به تمرینات باشگاه نیست.

نکته مهم

پیشرفت در هر کاری مستلزم پیروی از یک برنامه‌ریزی دقیق است. حفظ تناسب‌اندام و سلامتی نیز از این قاعده مستثنا نیست. سردرگمی و استفاده از برنامه‌های مختلف به‌صورت هم‌زمان نتنها نتیجه‌ای به همراه ندارد بلکه باعث افت تمرکز و عدم کارایی ورزشکار شده و احتمال بروز خطر آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد. پیروی از یک برنامه تمرینی به‌صورت منظم با روزها و ساعات مشخص‌شده لازمه حفظ و ارتقاء تناسب‌اندام است.

قبل از شروع

جو مناسب: فراهم کردن شرایط پیش از شروع هر کاری می‌تواند سرنوشت آن کار را تعیین کند. تصور کنید برای تمرین به باشگاهی مراجعه می‌کنید که نه سیستم تهویه مناسبی دارد و نه سیستم صوتی قابل‌قبول، یا حتی یک نور مناسب برای انجام تمرینات! چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا حاضرید در چنین فضایی تمرین کنید؟ همین مثال برای تمرینات خانگی هم می‌تواند مصداق پیدا کند. برای شروع یک قسمت از اتاق یا پارکینگ را در نظر بگیرید، یک زیرانداز مناسب را انتخاب و از رفت‌وآمد هوای تازه اطمینان حاصل کنید، آهنگ دلخواه را پلی کنید. همین!
حفظ آمادگی: تمرینات را با جدیدت پی بگیرید هرگز آن را دست‌کم نگیرید، با رعایت نکات اصلی در حین تمرین می‌توانید تا زمان بازگشت به باشگاه علاوه بر حفظ آمادگی از انجام تمرینات بدن‌سازی در خانه لذت ببرید.
ریکاوری: انجام تمرینات ورزشی تنها عامل جهت ارتقاء سلامتی نیست، داشتن استراحت کافی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم در کنار تمرینات ورزشی می‌تواند منجر به تقویت سیتم ایمنی بدن شما گردد. تقویت سیستم ایمنی بدن تنها راه مبارزه با بیماری‌ها ازجمله ویروس کروناست.
رژیم غذایی: بر روی دریافت منابع اصلی و سالم رژیم غذایی تمرکز کنید. تا حد امکان از مصرف غذاهای فست و فود و آماده پرهیز کنید. یک رژیم غذایی سالم را در دستور کار خود قرار دهید از ویتامین‌ها و مواد معدنی غافل نشوید و همواره بدن خود را هیدراته (پر از آب) نگه‌دارید. ویروس کرونا به‌شدت به کم‌آبی علاقه‌مند‌است، پس هیچ فرصتی برای نوشیدن آب را از دست ندهید و روزانه حداقل یک گالن آب بنوشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.